Vše o elektrokolech

Odpovědi na mnoho otázek na téma elektrokolo

Definice elektrokola

Mluvíme-li o elektrokolech (nazývaných také „pedelec“ nebo E-bikes), máme na mysli elektrifikované jízdní kolo. Tedy kolo s motorem, který je aktivován při aktivním šlapání; přestanete-li šlapat, elektromotor se automaticky vypíná.

Jak rychle mohu s elektrobikem jet?

U 25 km/h je konec a vše závisí jen a jen na vás!

Stupeň podpory šlapání lze navolit s pomocí různých modusů a stupňů - u většiny modelů až do 300% navýšení vlastního výkonu. Aby se pohonný systém elektrokola co nejlépe přizpůsobil na terén a jízdu a poskytl ideální stupeň podpory, počítají tři senzory na zadní ose rychlost, frekvenci šlapání a otočný moment. Tak váš e-bike "pozná", kolik podpory momentálně potřebujete.

Jede elektrokolo, když nešlapete?

Ne, elektrokolo pouze podporuje vlastní výkon a když sami nešlápnete do pedálů, potom nejede!

Stejně tak se vypne také při překročení rychlosti 25 km/h. Motor tedy nepřevezme celou práci, ale poskytuje pouze podporu související s vlastním výkonem. Výši podpory lze navolit s pomocí různých modů a levelů. Aby se pohon elektrokola co nejlépe přizpůsobil zátěži a optimálně podpořil jezdce, je kolo vybavené snímači na zadní ose, které přesně měří frekvenci šlapání, rychlost a otáčivý moment, což umožní optimální motorickou podporu.

Jak dlouho trvá nabití baterie?

Dle druhu a stavu baterie je rozdílná tako doba nabíjení. Nabíjení v síti trvá obvykle tři až čtyři hodiny. Při nabíjení používejte výhradně nabíječky dodané výrobcem elektrokola. Máte-li obavy z paměťového efektu, který může nastat, když nabíjíte baterii aniž by byla zcela vybitá, vsaďte na Li-Ion nebo Li-Pol baterii. Zde je paměťový efekt minimální až nulový.

Pro jaký druh baterie se při nákupu rozhodnout?

Každá baterie s sebou přináší přednosti a nevýhody. Nikl-kadmiové akumulátory (NiCd) společně s Lithium-iontovými bateriemi (Li-Ion) mají nejdelší dobu nabíjení. NiCd, ale také NiMh (Nikl Metal Hydriové akumulátory) zase bojují s tzv. Memory efektem (paměťový efekt), tedy v průběhu času s redukcí výkonu baterie. Jejich předností je stejná hmotnost jako NiCd, ale dvojnásobná kapacita a relativně dlouhá životnost, při nízkých teplotách (ca 5°C) ale přestávají fungovat. Nejnovější technický vývoj dnes představují Lithium-iontové baterie – Li-Ion , které přesvědčí bezpočtem předností, a které jsou nejrozšířenějším druhem akumulátorů u elektrokol.  U Li-Ion baterií nehraje roli žádný paměťový „Memory“ efekt, kromě toho mají delší životnost a jsou šetrnější k životnímu prostředí. Jediná nevýhoda:  baterie Li-Ion s fosfátem jsou o něco větší než porovnatelné baterie.

Kolik kilometrů zvládnu s jedním nabitím?

Z důvodu nejrůznějších typů baterií nelze snadno paušalizovat ani dojezdovou vzdálenost. Ta je značně variabilní a navíc hraje roli, v jakém a v jak obtížném terénu se pohybujete. Na spíše rovném terénu potřebujete samozřejmě méně energie než při výjezdu na kopec. Také hmotnost jezdce a styl jízdy ovlivňují výkon a spotřebu baterie. Přesto by vaše elektrokolo mělo na jedno nabití  zvládnout 80 až 120 km.

S elektrokolem také ušetříte!

S elektrokolem můžete i ušetřit a při dnešních cenách benzínu se jízda na elektrokole určitě vyplatí! Proto po něm, je-li to možné, sáhněte co nejčastěji. Jízda má samozřejmě také pozitivní vliv na vaše zdraví.

Spotřeba energie se u elektrokola pohybuje okolo 1 kWh na 50 km. Což pro lepší představu odpovídá rozehřátí kávovaru. Spotřeba energie pro přípravu jednoho šálku kávy potom vyjde na circa 10 kilometrů jízdy na elektrokole. Proč tedy nevyměnit v rámci možností auto za elektrokolo? Co se spotřeby energie týká se to definitivně vyplatí!!!

Jak prodloužit vzdálenost dojezdu?

Rekuperace - zpětné využití energie
U některých typů elektrokol je možné využít elektromotor jako generátor, který přeměňuje pohybovou energii na elektrickou. Absolutně vynikajícím vedlejším efektem, který potěší cyklisty, kteří jsou při sjezdu trošku nejistí nebo 100% nevěří svým brzdám: motorová brzda dávkuje a kontroluje automaticky rychlost.  Což je velice praktické především při dlouhých sjezdech.  Při jízdě z kopce jde o to, že nejprve vyšlapete s pomocí motoru kopec a při sjezdu zapnete rekuperaci . Tato kola využití ale i sportovní jezdci – když mají při jízdě na rovince aktivovanou rekuperaci, pak se musí pořádně opřít do pedálů, aby se pohnuli dopředu!
Všeobecně lze tvrdit, že díky přeměně energie je možné prodloužit délku dojezdu až o 15%.

Jak rychle mohu na elektrokole jet?

Silniční provoz elektrokol nebo také elektricky asistovaných jízdních kol se řídí Směrnicí evropského společenství o schvalování typu dvoukolových a tříkolových motorových vozidel - 2002/24/EC. Do této oblasti spadají elektrokola,  jejichž rychlost s asistencí elektromotoru nepřevýší 25 km/h a u nichž je jmenovitý výkon elektromotoru maximálně 250 wattů. Na tato kola je z hlediska zákona pohlíženo jako na standardní jízdní kola a musí být vybavena zákonným příslušenstvím (světla, odrazky, zvonek). Druhou směrnicí je norma ČSN EN 15194 (309080) platná od roku 2009, která definuje jízdní kola, jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem a jízdní kola EPAC (Electrically Power Assistent Cycles). Tato norma specifikuje požadavky na elektrické obvody, technické podmínky, max. rychlost atp. Navíc udává, že dopomoc elektromotoru lze aktivovat pouze při šlapání na pedály, bez šlapání potom může akcerátor uvést kolo do rychlosti max. 6 km/h. Dalšími normovanými požadavky na elektrokola je zde okamžité odpojení motoru při použití brzd, max. napětí systému 48V, max. hmotnost elektrokola (40 kg) a všechny elektrosoučásti musí být testovány proti nárazu, mechanickému opotřebení a na elektromagnetickou kompatibilitu. Samozřejmě, že existují také rychlejší elektrokola – až do rychlosti 45 km/h. Pro ně ale platí stejná pravidla jako pro motocykly a skútry a řidiči zde potřebují speciální opravnění a musí být vybaveni stanovenými pomůckami (např. helma). Naopak u eletrokol do 25 km/h atd. povinnost nošení helmy pro osoby nad 15 let není v zákoně ukotvena.

Kdo elektrokolo nejvíc využije?

Realita je taková, že díky razantnímu vývoji elektrokol je může využívat stále širší okruh lidí a kolo s elektrickou podporou se proměnilo z výhradně seniorského dopravního prostředku na absolutně moderní objekt, který splňuje potřeby a nároky nejrůznějších uživatelů. A také mladší generace se už naučila využívat přednosti, které s sebou elektrokolo přináší. Například větší rychlost, delší dojezdovou vzdálenost a naopak méně pocení. Perfektní je elektrokolo také pro ty sportovce, kteří se vydávají do terénu se silnějšími partnery nebo ve skupině; pro ty, kteří nechtějí zůstat pozadu a chtějí se dostat nahoru stejně rychle jako jejich výkonnější spolujezdci.

Kategorie elektrokol

Trekingová elektrokola
Pro trekingová kola je typický stabilní rám, sportovní – ale přesto pohodlný způsob sezení, pevný nosič a výkonná baterie. Trekingové kolo je ideální společník do lehčího terénu, pro jízdu na silnici a na zpevněných cestách. Také na cyklostezkách se cítí jako ryba ve vodě. Silný motor vyvažuje kolo a umožňuje zdolání dlouhých vzdáleností. A protože jsou trekingová kola konstruována především pro delší dojezdovou vzdálenost, profitují právě ony z neustálého vývoje a zvyšování výkonu baterie. Oproti tomu ve městě a na kratší vzdálenosti jsou důležitá jiná kritéria, přičemž u trekingových a městských kol  najdeme také více nebo méně stejných nebo podobných prvků.

Městská (city) eletrokola
Město je místo protikladů, a aby výrobci kol uspokojili potřeby i nejnáročnějšího „měšťana“, konstruují kola nejrůznějších typů. Vezměme například konvenční kolo s hlubokým nástupem, které co se optiky týká možná nebudí až tak velké áhhh a óhhh, ale zato nabízí výborný komfort. Jeho přednostmi jsou pohodlný nástup a také – pro mnoho cyklistů praktická – protinášlapná brzda. Do města je ideální také skládací elektrokolo, které lze rychle složit a rozložit a vejde se bez problémů do každého hromadného dopravního prostředku i do kufru auta. Naopak úplně jinak vypadají kola do horského nebo nezpevněného terénu.
 
Horská (MTB) elektrokola

Není tomu tak dávno, co zaujalí „horalé“ mávali odhodlaně rukou a o nějaké elektrifikaci svého kola nechtěli ani slyšet. „Nesportovní, těžké a jen pro starší lidi“ – to (často s mírným opovržením) tvrdili. Dnes ale situace vypadá jinak a stále více ambiciózních cyklistů oceňuje přenosti horského elektrokola. Například z důvodu vyrovnání rozdílných výkonů při jízdě ve skupině. Nebo kvůli dosažení opravdu náročných cílů. Pouhé jedno šlápnutí do pedálů a motor popožene cyklistu – v ideálním případě - bez sebemenšího škubnutí. A sportovec se už nemusí obávat příkrého ani příliš dlouhého kopce a v případě potřeby se může obrátit na podporu elektromotoru. Jasně, že musí taky šlapat, ale jistota je jistota. A nebo lze vsadit na rekuperaci. Tzn. že motor lze při sjezdu použít jako generátor nové energie. Obzváště na štěrkových cestách je tako „motorová brzda“ fajnová věc. Rychlost lze tímto způsobem regulovat a efektivně kontrolovat především na delších sjezdech a navíc přitom dochází k nabíjení baterie. Pozitivní efekt: tímto způsobem lze dosáhnout až o 15% delší dojezdovou vzdálenost. Horská elektrokola jsou tedy i pro náročné cyklisty alespoň opravdovou alternativou ke klasickému horalu.

Co by vás mohlo dále zajímat:

Cyklistické helmy
Cyklistické helmy
Na co je třeba dbát při koupi cyklistické helmy, proč je důležité, aby helma pevně seděla a jaké existují druhy konstrukcí helem
Jezdit na kole můžete celý rok
Jezdit na kole můžete celý rok
Od té doby, co na trhu najdeme speciální cyklistické bundy pro chladnější dny, je se zimní pauzou definitivně konec. Proto se společně podíváme, jak taková zimní cyklistická bunda hřeje
Cyklobatohy
Cyklobatohy
Jak najít ten "nej" cyklistický batoh se dozvíte u SPORT 2000!
Nahoru