V zimě & v kondici

Zimní sportování a zábava mimo sjezdovku

Zima - to není jen lyžování! Proč nevyrazit na běžky, na zimní cyklo výjižďku, na sněžnice nebo na zamrzlý rybník na brusle?
 ... Rozhodnete-li se strávit celou zimu v (polo)spánku na vaší oblíbené sedačce, potom nedávejte vinu jejímu pohodlnému provedení, ale sami sobě! Nejste lyžař? Nezoufejte!! Zimních sportů, které lze provozovat mimo sjezdovky, je bezpočet. Proto hup ze sedačky a šup ven!

Chuť k pohybu i přes zimu, která číhá na každém kroku ...Proč jen dumat, když stačí, se do toho prostě pustit? A právě zimní příroda je opravdu kouzelná! Zasněžené lesy, sněhem zaváté cesty, ticho přehlušující jen křupání sněhu pod nohama ... Nestačí-li vám jen zimní procházka, zde najdete několik zimních sportovních tipů:

Nechceš pěšky? Kup si běžky!

Už s prvním sportem se dostáváme tam, kam se se sjezdovými lyžemi nikdy nedostanete. Navíc běžkování namáhá neuvěřitelných 95% svalů a má několik vedlejších pozitivních účinků. V aerobní oblasti dochází při běžkování ke spalování tuků, stejný a opakující se průběh pohybu nenamáhá klouby a koordinovaný pohyb paží a nohou trénuje propojení obou mozkových hemisfér. A nakonec při běžkování nehrozí časté riziko poranění, což je rovněž aspekt, který nelze opomenout.
V poslední době se stává stále oblíbenější rovněž pomalejší varianta klasického běžkování s názvem Nordic Cruising. Zde jde v první řadě o odpočinek a požitek ze zimní romantické přírody.

Zimní turistika na sněžnicích

Také turistika se sněžnicemi místo klasické zimní obuvi působí pozitivně na zvýšení kondice. Podobně jako u běžkování zde nedochází k nadměrnému zatěžování vazů a kloubů. Ale pouze za předpokladu, že jste vyrazili se správnými holemi tzn. s výškově nastavitelnými teleskopickými skialpovými holemi. Ty nenabízí jen oporu, ale trénují imuskulaturu ramenou a trupu, což jsou právě ty oblasti těla, které nejsou při turistice a chůzi bez holí zatěžovány. S holemi můžete při průměrné rychlosti spálit okolo 450 kalorií za hodinu. Samozřejmě, že čím rychlejší tempo, tím více kalorií spalujete. Přičemž se dostáváme k sympatické vlastnosti sněžnic – tempo si můžete určit sami dle vaší kondice. A kdo chce, může vyrazit s měřičem tepové frekvence. Tak si můžete být jisti, že se pohybujete v optimálním rozmezí.

Zimní cyklistika

Mnoho z nás bydlí ve městech, na okrajích měst, v nižších polohách – prostě tam, kde nepanuje po celou zimu sněhová královna nebo děda Mráz. A protože je sníh a lyžování každý rok nejistou záležitostí, přizpůsobuje se sportovní oblečení každým rokem právě zimě a jiným sportům. Cyklistika zde představuje alternativu, kterou lze provozovat celoročně a přímo před vlastním prahem. Plynulé šlapání do pedálů napomáhá „promazání“ kloubů, podněcuje šetrným způsobem činnost svalů a samozřejmě při jízdě na kole spalujete tuky – circa 500 kalorií za hodinu. Podobné množství spálíte např. při běhu. Samozřejmě, že zde potřebujete speciální výbavu - což se týká jak kola, tak i vhodného oblečení. O tom si povíme příště ..

Běh v zimě

Stejně jako u jízdy na kole, také zde hraje jednu z nejdůležitějších rolí vhodné oblečení. Funkční trika a běžecké kalhoty plus nepromokavé boty s membránou Gore-Tex - s takovou výbavou se můžete rozběhnout bez obav vstříc zimním dobrodružstvím. A s jistotou, že provozujete sport, který je jedním z nejefektivnějších vytrvalostních sportů se vám poběží o to lépe. Při běhu je důležité přiměřené tempo a hlídání tepové frekvence. Ze začátku běhejte tak, abyste při běhu byli schopni víceméně komunikovat. Potom můžete tempo pomalu navyšovat. Při běhu spálíte okolo 600 kalorií za hodinu, což je podstatně více, než u následujícího bruslení a sáňkování.
Více o běhání speciálně v zimě zde

Sáňkování a bruslení

Obě dvě „disciplíny“ přesvědčí svým vysokým faktorem zábavy. Juchú .... Sáňkování a bruslení jsou ale přesto sporty, a když se do toho pořádně opřete, tak se i pořádně zapotíte! Navíc vedle svalů obličeje a dolíčků ve tváři trénujete také sociální cítění. Tzn. radost ze společného pohybu pod širým nebem. A zamíříte-li po dni na kopci nebo na kluzišti do stánku z punčem – potom bude efekt sociálního cítění a kontaktu možná dvojnásobný :-)

Co by vás mohlo dále zajímat:

Freeride lyže
Freeride lyže
Vše, co je důležité vědět o bílém dobrodružství mimo sjezdovku: jakou výbavu potřebujete, jaký je rozdíl mezi klasickými sjezdovými a freeride lyžemi a čím bodují Allround lyže a speciální dámské modely
Nahoru