Podzimní běhání

Proč si podzimní běhání zamilujete

Běh podzimní barevnou přírodou má své kouzlo, někomu se ale do mlhy, deště apod. vůbec nechce. Pro druhou skupinu máme připraveno mnoho dobrých rad a motivačních argumentů, po jejichž přečtení by se měl rozběhnout úplně každý.

Francouzský malíř Toulouse-Lautrec nazval podzim zimním jarem, což může někomu znít mírně přehnaně. V každém případě toto přirovnání poukazuje na to, že vše závisí na individuálním přístupu každého z nás. Patříte k těm, kteří vidí v podzimu jen mlhu, déšť a chladné teploty nebo máte otevřené oči, umíte překonat mentální překážky a těšíte se na zážitky plné nádherných barev, pod nohy křupajícího listí apod.? Ten, kdo se překoná, zjistí, že právě na podzim je běhání jedinečným zážitkem!

Změna znamená život

Je-li jaro obdobím, kdy se vše probouzí, potom je podzim dobou změn. Jakmile se závodní dráhy stadionů promění v klouzavá pole plná mokrého listí, jakmile se asfalt silnic začne ztrácet v šedé mlze – potom je na čase vyrazit novým směrem, do přírody. Máme na mysli trailový běh nebo také hezky česky běh v terénu. Stačí nazout vhodnou obuv a vyběhnout. A bez předchozího plánování budete mít krásně čistou hlavu, která se může stejně jako oči plnit a kochat novými smyslovými vjemy. Ale ani nohy nepřijdou zkrátka a jsou zásobovány novými impulzy (které nenajdete na asfaltu) přecházejícími do mozkového centra. Nové vjemy jako ostrý kámen, nerovný terén, sem tam nějaký pařez – právě proto se běh na podzim stává senzomotorickým dobrodružstvím. A ideálním prostředkem pro vykročení novým směrem, novými cestami.
 

Trailový běh přináši mnoho předností:
  • zlepšuje koordinaci
  • výborný na udržení dobré kondice
  • trénuje víceméně každou svalovou skupinu
  • pozitivní vliv na psychiku

 



Jak se dostat (skoro) do varu


Na podzimní běh je třeba se vybavit odpovídajícím oblečením a vhodnou obuví. S dobrou výbavou si udržíte vodu od těla. A i když budete možná někdy mokří, v dobré bundě a botách se voda nedostane do spodních vrstev, tedy pod kalhoty, pod bundu a hlavně do bot!
Malá rada pro výběr oblečení: když před rozběhnutím mírně mrznete, potom je vše v pořádku. Na oplátku často špatného počasí nás podzim odmění jinými pro běh optimálními argumenty. Díky nízkým teplotám se totiž běhá snadněji a hlavně déle. Kromě toho není na podzim vzduch plný pylu, což potěší především alergiky. Optimální podzimní podmínky jsou také důvodem, proč se hodně velkých závodních běhů koná právě v tomto ročním období.

Jaké si to uděláš, takové to máš

Chcete si udržet dobrou kondici a hlavně konstantní výkon také na podzim? Potom vám nezbývá, než pro to něco dělat. Přenést se přes podzim v dobré kondici totiž není až tak úplně lehké, ale ne nemožné!
Zde je nutný speciální sezónnní plán. V zásadě jde o zabudování jednoho regeneračního měsíce – nejlepší je červen. Poté nastartujte znovu s tréninkem a patříte-li mezi ty, kteří neprahnou po profesionální kondici, potom stačí pro udržení dobré kondice ca 150-ti minutový trénink za týden. Při dodržení těchto circa 2,5 hod. běhání týdně si udržíte kondičku a vytrvalost. Samozřejmě, že se jedná pouze o směrnou hodnotu, která platí navíc pro muže. U žen leží hranice o něco níž. 150 minut běhu představuje v nejlepším případě běh zhruba 3x týdně, přičemž dbejte na vždy jednu delší a pomalejší a jednu rychlou běžeckou fázi. A nezapomeňte, že ani na podzim nejde o nový světový rekord, ale především o to, být „při tom“ a vychutnat si kouzlo těch nejbarevnějších měsíců.


Rychlostní trénink:
Např. intervalový trénink nebo běh rychlým tempem vždy 2x 10 minut vč. malé přestávky (mírný poklus).

Co by vás mohlo dále zajímat:

Vytrvalostní sport: správná výživa pro běh bez překážek
Vytrvalostní sport: správná výživa pro běh bez překážek
Na co je třeba dbát při běhu na delší vzdálenosti? Kdy je ideální čas na müsli tyčinku a kolik sacharidů tělo potřebuje? Zde se dozvíte více
Běh v zimě
Běh v zimě
Když to děda Mráz v zimě s berlou moc nepřežene, potom můžete běhat také v zimě. Chcete-li zůstat zdraví a v dobré kondici, potom běh v zimě vřele doporučujeme
Šest tipů pro ideální start do nové běžecké sezóny
Šest tipů pro ideální start do nové běžecké sezóny
Po zimní přestávce nebo po delší pause je třeba dbát na několik základních pravidel
Nahoru