Děti a lezení

Proč bychom se báli na Prachovské skály?

Co od dětí vyžaduje a z čeho děti těží

Nebojte se! Vaše děti nebudeme hned posílat do těžkého terénu, spíše se zde zaměříme na pozitivní aspekty lezení pro děti.
Zaprvé: nemusíte se bát! Správně prováděná horolezecká aktivita nepatří k extrémě rizikovým sportům, ale ke zdravému a v porovnání s jinými sporty k poměrně bezpečnému sportu.  Lezení můžete provozovat v několika variantách, od nenáročného lezení pro zábavu až po sportovní horolezectví.
A ani v horolezeckém parku se nemusíte obávat nejhoršího, protože zde jsou (nejen děti) bezpečně jištěné a zajištěné. Stačí se zavěsit a hurá nahoru!

Pozitivní aspekty lezení:
  • trénink rovnováhy, koordinace a senzorická integrace (spojování několika smyslových vjemů)
  • trénuje sílu a pohyblivost
  • trénink pozornosti, soustředěnosti, fokusu
  • vylepšuje schopnost plánování
  • nárůst sebevědomí
  • učí zodpovědnosti a spolehnutí se na lezeckého partnera
  • napomáhá „umění“ čelit strachu
A nezapomeňme na možnost přiblížení se k přírodě a nabytí potřeby ji chránit!

Nyní ale zůstaneme u pozitivích psychologických aspektů lezení a podíváme se, co vše dětem může tato sportovní aktivita přinést.
V magazínu Přátelé přírody „friends“ jsou jmenovány tyto čtyři základní principy.

Princip individuality


Individualita je uvědomění si významu své jedinečnosti, kterou by mělo vnímat každé dítě.
A sice se svými silnými i slabšími stránkami, se svými zájmy, přičemž v popředí by měly stát vždy malé osobní  pokroky; vyvarujte se porovnávání s jinými dětmi.
A zcela normální je, že se děti nevyvíjí stále směrem vpřed, ale před započetím nové fáze se z důvodu upevnění znalostí a nabytí jistoty vrací do dřívejšího vývojového stupně.



Princip nezávislosti


Nezávislost nebo také samorozhodování spočívá v horolezectví v tom, že každé dítě může samo určit, jak vysoko poleze a kdy chce být spustěno zpět na zem. Splnění úkolu vlastními silami znamená pro dětskou autonomii a samostatnost dospívajícího jedince neuvěřitelný pokrok.
U horolezectví přebírá samo dítě zodpovědnost, činí rozhodnutí a poznává tak, co je to nezávislost. A na co je možné být právem pyšný.

Princip "zdravé" motivace


Zdravá motivace znamená, že jsou děti při lezení pouze minimálně a velice „promyšleně“ motivovány.
V žádném případě nesmíte přílišným tlakem vybudovat u dětí stavy strachu a úzkosti. Neboť radost udělá pouze to, co je možné realisticky zvládnout. A pochválíme-li děti, když něco báječně zvládli, potom tím navýšíme jejich sebevědomí a vezmeme jim strach z chyb a neúspěchu. Dostane-li se dítě k hůře zdolatelnému místu na stěně, potom je samozřejmě třeba, aby mu dospělý v omezené míře pomohl s nalezením řešení překonání tohoto úseku. Pro děti je velmi dobré se samopodílet na nalezení řešení, kdy dospělí sice z části pomohou, dítě ale najde konečné řešení. Proto se zde řiďte heslem: Tak málo pomoci, jak je možné - jen tolik, kolik je opravdu nutné

Princip radosti


Tento princip je snad ten nejdůležitější. Pro dospělou osobu je úspěch často spojován s dosažením vytyčeného, často i vysoce položeného cíle. Pro děti je ale většinou zábavnější, viset a houpat se chvíli na jednom místě nebo vylézt párkrát za sebou do výšky několika metrů. Všeho s mírou a zde platí ještě, že s individuální mírou každého dítěte. Tak, aby dítě neztratilo chuť a radost z lezení a mohlo nadále objevovat a hledat a uplatnit svého dobrodružného ducha.

Co by vás mohlo dále zajímat:

Turistika s dětmi
Turistika s dětmi
Každé dítě je jiné a hlavně není dospělá osoba! Zde si můžete přečíst nejdůležitější body, na které je třeba dbát při plánování turistického výstupu s dětmi
10 bezpečnostních pravidel do hor
10 bezpečnostních pravidel do hor
Turistika je dobrá pro zdraví, pro společné vnímání a uvědomění si přírody - tak to vidí Rakouský alpský svaz, který doporučuje dodržovat desatero pravidel pro bezpečnou turistiku.
Druhy stanů
Druhy stanů
Pro jaký druh stanu se rozhodnout? Vše o přednostech a rozdílech jednotlivých modelů a pro koho je jaký druh vhodný se dozvíte zde
Nahoru